АКВАПОНИЧНИТЕ ХРАНИ – ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ ЗА КОНСУМАТОРИТЕ
Аквапониката е икономически предизвикателен бизнес. Той не може да понесе ниски цени на реализация на продукцията и ниска производителност на системата, спрямо първоначалните капиталови разходи и постоянните оперативни разходи и да остане рентабилен. В настоящия момент целите на изследователите на аквапониката са да разработят системи, които изискват по-малка първоначална инвестиция и да подобрят технологията, базирана на основата на биологични и химични процеси. Новите системи имат ясни спецификации като осигуряват отлично равновесие при определени дисбаланси. Оранжерията с контролирана среда създава почти идеален климат за растенията и за рибите целогодишно.
Професионалните системи за аквапоника са изключително ефективни, естествено интегрирани системи, чрез които се произвеждат: зеленчуци (представляват по-голямата част от производството и печалбата) както и риба (второстепенна продукция). Научните разработки на аквапоничните системи продължават, но вече растенията се доказаха като ефективно средство за пречистване на водата за аквакултурите и тази богата на хранителни вещества вода е почти идеалното решение за отглеждане на растителни култури.
РАСТИТЕЛНАТА ПРОДУКЦИЯ
Маруля, див лук, босилек и други зеленолистни растения бяха първите, които се култивираха успешно в аквапониката, но напоследък производители и изследователи постигат голям успех и с домати, краставици, чушки, пъпеши, подправки, цветя и много други култури. Могат да се отглеждат над 250 различни сортове растения, в т.ч. зеленчуци (листни, плодови, луковични, кореноплодни), повечето видове семкови и костилкови плодове, подправки, билки, цветя и др. Марулите и босилекът остават най-често произвежданите растения чрез аквапоника. В някои райони на света плодовете и зеленчуците са недостъпни и са с много високи цени. Аквапониката има предимството точно там. Целогодишно, независимо от сезоните се произвеждат плодове и зеленчуци с уникален вкус, отгледани напълно естествено и органично, тъй като риби и препарати за растителна защита са несъвместими. По-конкретно производството на аквапонични растителни култури трябва да бъде съобразено с изискванията на пазара. Постоянното производство на свежи продукти изисква и постоянна реализация в най-кратки срокове. Необходимо е предварително договаряне за изкупуване на цялата продукция. Производството позволява непрекъсната доставка на пазарите и на директните клиенти. Вашата продукция от пресни органични зеленчуци можете да продавате директно от фермата, в местните магазини за хранителни стоки, да продавате на дистрибутор, да създадете кооперация или мрежа от други аквапонични производители, с които да продавате на фермерските пазари или на крайпътните щандове или да се обърнете към верига от хранителни магазини. Когато продавате директно имате най-голям контрол върху това, как се транспортират и обработват продуктите Ви, и елиминирате всички такси за дистрибуция. Също така имате предимството да създавате лична комуникация с потребителите. Този личен контакт изгражда връзка между Вас и купувача на продукцията. Недостатъкът е, че трябва да имате способността и времето да работите ефективно.
РИБНИТЕ ПРОДУКТИ
Много видове риби могат да се отглеждат чрез аквапоничните системи като бяла риба, тилапия, платика, костур, шаран, барамунди, сом, сьомга, златна рибка. Най-популярен вид за аквапониката е тилапията – сладководна риба, която е много издръжлива и може да понесе широки прагове в параметрите на водата. Търговията с риба обикновено е различна от тази на други продукти. Добивите са на по-големи интервали с изключение на много големите съоръжения. Купувачите на рибата могат да бъдат както собствениците на хранителни магазини и ресторанти, така и директни клиенти. Рибите могат да бъдат реализирани: цели (живи или в лед) на място във фермата; транспортирани живи до купувача; опаковани цели в лед или замръзени и транспортирани до купувача и филетирани. Транспортирането на жива риба е най-скъпо и рисковано (изисква се подходящо превозно средство), но може да се наложи, ако купувачът я изисква, а цената я гарантира. Опцията за продажба на цяла риба в лед е най-изгодна и включва най-малко разходи и труд. Цели риби или филета могат да се продават във фермата или на рибните пазари на едро или на дребно. Често в районите с риболовна промишленост се намират рибни преработватели. Наличието на тази възможност отваря голям пазар за преработените филета. Друго предимство е, че филетата могат да бъдат замразени и могат да бъдат продавани според нуждите, като се елиминират притесненията от прекомерния добив на прясна риба.
Който и път да изберете за реализиране на аквапоничната продукция, помнете, че Вие произвеждате уникални първокласни храни - възнаграждение за потребителите.