top of page

БИЗНЕСЪТ С АКВАПОНИКА – СТАРТЪТ Е ВАЖЕН


Налице е погрешно схващане в Интернет, че можете да започнете бизнес с аквапоника без първоначална парична инвестиция. Да, можете да изградите собственоръчно система в мазето си за няколко стотин лева и да произведете някакви марули, зеленчуци и риби. За производството на домашна храна такава самоделна инсталация е добра възможност и рискът е допустим. Но тази система не може да отговори на нуждите на комерсиалните производители. Те се нуждаят от висока производителност, доказано висококачествено оборудване, безспорна ефективност на аквапоничната система, изпитани процеси и процедури за безопасност на храните и за биосигурност.

Ако искате да развивате аквапоника в търговски мащаб, трябва да се отнесете към бизнеса така, както с всеки друг сериозен старт. Нуждаете се от:

  • Добре обмислен и добре написан бизнес план;

  • Адекватно стартиране и първоначално оперативно финансиране;

  • Доказано оборудване;

  • Правилно проектирана оранжерия с контролирана среда или друга структура;

  • Подходящо обучение и дългосрочна подкрепа;

  • И добро управление и маркетинг.

Разбира се има разходи за всичко това. Комерсиалните аквапонични проекти, които се развиват успешно, са именно на тези ентусиасти, които имат началните средства за инвестицията, за разлика от тези, които търсят първоначална финансова помощ. Добрата новина е, че тъй като осведомеността за аквапониката расте, броят на успешните модели се повишава, което увеличава и броя на фермите, които могат да получат финансиране от по-традиционни източници като банки и частни инвеститори.

В САЩ има аквапонични производители, които са получили заеми с нисък лихвен процент или заеми, обезпечени от държавата, от определени групи за икономическо развитие и от други агенции, които подкрепят устойчивото земеделие и местните храни.

Аквапоничните ферми, които са се провалили обикновено имат дизайн, който просто не работи, липсва подходящ контрол върху околната среда, системата е направена от непрофесионалист с подръчни средства и/или недостатъчно финансиране. Аквапоничните ферми, които се намират на пътя на прогреса са тези, създадени като търговски аквапонични ферми за бизнес, а не като преувеличено хоби. Вече има много примери за сполучливи мащабни ферми за аквапоника. Някои от тях представляват печеливши градски ферми, създадени без държавна или безвъзмездна помощ. Произвеждат прясна риба и зеленчуци, които се доставят до местните пазари. Други са интегрирали аквапониката в конвенционалните оранжерии, като това дава възможност за осигуряване на целогодишни добиви на пресни зеленчуци и на риба. Потомствени земеделски производители пък преустройват земеделското си производство като органично и преследват нови и иновативни методи, като аквапониката. Добавянето на аквапоника е начин да се запази фермата интересна и печеливша, което ще помогне на следващото поколение да се интересува от тази дейност. Поддържането на потомците във фермата е много важен компонент за запазване на стопанствата, особено на добрите.

Аквапоничните производители се сблъскват с много трудности, като началото е недостъпната технология и високата цена на оборудването. Бъдещите производители чрез аквапоника е важно да предвидят освен финансирането, така и бизнес планирането и регулаторните обстоятелства. Има отлични възможности за това, като най-вероятно някой от Вашата страна вече е минал през тези процеси и би могъл да Ви предложи определени насоки.

bottom of page